În domeniul fiscal, există o percepție larg răspândită conform căreia, odată ce o perioadă fiscală a fost supusă unui control, nu se mai pot efectua corecții ale situațiilor fiscale. Aceasta înseamnă că reevaluarea cheltuielilor și a obligațiilor fiscale nu mai este posibilă după control.
TVA-ul și Documentele Lipsă
Un exemplu comun este situația în care TVA-ul aferent anumitor cheltuieli devine nedeductibil deoarece, în timpul controlului fiscal, documentele justificative nu existau sau nu erau corect întocmite. În astfel de cazuri, autoritățile fiscale pot decide că taxa respectivă nu este deductibilă.
Ce Prevede Legea?
Această practică se bazează pe prevederile art. 94 alin. (3) din Codul de Procedură Fiscală (Legea 207/2015). Conform acestuia, “rezerva verificării ulterioare” (dreptul organului fiscal de a verifica declarațiile fiscale în termenul de prescripție) se anulează după împlinirea termenului de prescripție sau la finalizarea unei inspecții fiscale cu emiterea unui raport de inspecție și a unei decizii de impunere.
Articolul 105 alin. (5) din același Cod stipulează că declarația de impunere nu poate fi depusă sau corectată după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepția anumitor situații speciale.
Excepții și Posibilități
Există însă unele excepții, cum ar fi cazul în care corecția este necesară din cauza unor obligații legale sau în urma unei hotărâri judecătorești definitive.
Notificarea de Conformare
O altă prevedere importantă este obligația organului fiscal de a emite o “notificare de conformare” pentru contribuabilii selectați pentru inspecție. Aceasta le oferă 30 de zile pentru a depune sau a corecta declarațiile fiscale, timp în care autoritățile fiscale nu pot lua măsuri sau începe inspecția.
Decizia CJUE în Cauza C-81/17
Contrar practicilor din România, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis în cauza C-81/17 că reglementările naționale care împiedică corectarea declarațiilor fiscale după o inspecție pot fi în contradicție cu principiile efectivității, neutralității fiscale și proporționalității.
Cum Te Poate Ajuta Această Decizie?
Dacă te confrunți cu o situație similară, poți invoca această decizie a CJUE în timpul inspecției fiscale, în baza art. 11 alin. (11) din Codul Fiscal (Legea 227/2015). Aceasta impune autorităților fiscale să țină cont de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene în domeniul TVA și al accizelor.
Limite și Termene de Prescripție
Chiar dacă decizia CJUE îți oferă o anumită protecție, există totuși o limită dincolo de care nu mai poți depune declarații fiscale sau efectua corecții. Această limită este termenul de prescripție fiscală, stabilit la 5 ani, începând de la 1 iunie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul de a cere restituirea creanțelor fiscale.




