SC N&C CONSULTING SRL
Sediul social: Leamna de Sus, nr.248, jud. Dolj
Birou: Craiova, str. Cl Bucuresti, nr.287A, Dolj
CF RO 17115838 J 16/64/14.01.2005
Tel: 0251-481133; Fax: 0351-431604
Email: “ office@consulting-nc.ro „
Data: 28.10.2024
În vederea derulării activităţii de consultanţă şi informare continuă,
vă prezentăm în sinteză, în ordinea publicării, cele mai importante acte normative apărute în
Monitorul Oficial în perioada 21 – 27 octombrie 2024
Sumar:
1. Ordinul nr. 395/2024 modifică si completează Procedura de acordare și plată a ajutoarelor de
stat în cadrul schemei de ajutor de stat “Creditul fermierului”, aprobată prin Ordinul ministrului
agriculturii și dezvoltării rurale nr. 88/2024.
2. Ordonanța de urgență nr. 123/2024 prevede modificarea şi completarea titlului VIII “Accize
şi alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Pentru fiecare act normativ punctăm principalele prevederi, mai jos:
2024.
1. Ordinul nr. 395/2024 pentru modificarea și completarea Procedurii de acordare și plată a
ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat “Creditul fermierului”, aprobată prin Ordinul
ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 88/2024 -Monitorul Oficial nr. 1069 din 24 octombrie
Noul act normativ prevede, printre altele, că acordarea și derularea granturilor și garanțiilor se
realizează pe baza unor convenții de implementare încheiate între FGCR și instituțiile de credit
participante în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului”. Modelul convenției este
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.
Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei acoperă garanția, prima de garantare și componenta de
dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni și se cumulează cu orice alte scheme de sprijin finanțate
de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 — Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina,
pct. 62 lit. a), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.
Pentru stabilirea nivelului maxim de ajutor de stat posibil de acordat în cadrul schemei „Creditul fermierului”,
orice sume primite de beneficiar prin alte scheme de ajutor de stat finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea
2.1 – Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Cadrul temporar Ucraina se deduc din pragul maxim de 280.000
euro/beneficiar.
1De asemenea, potrivit noului Ordin, creditele non-revolving se utilizează numai pentru finanțarea
capitalului de lucru, inclusiv pentru plata datoriilor restante către furnizori/distribuitori de inputuri, aferent
codului/codurilor CAEN pentru finanțare prevăzut/prevăzute în acordul de finanțare și garantare.
În cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la
culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare și evaluare a pagubelor la culturile
agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale
de constatare este de minimum 50%, creditul poate fi utilizat și pentru rambursarea ratelor aferente
altor credite/linii de credit/finanțări tip leasing financiar sau operațional contractate de către
beneficiarii schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului”, numai dacă destinația acestor finanțări
corespunde activității desfășurate de beneficiar în sectorul producției agricole.
2. Ordonanța de urgență nr. 123/2024 pentru modificarea și completarea titlului VIII “Accize
și alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal -Monitorul Oficial nr. 1070 din 24
octombrie 2024.
OUG nr. 123/2024 prevede modificarea şi completarea titlului VIII “Accize şi alte taxe speciale” din
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Potrivit ordonanței de urgență aprobate de Guvern, se introduce un nou calendar de creștere
graduală a nivelului accizelor la bere, pentru perioada 2025 -2026, precum și exceptarea de la prevederile
privind actualizarea cu creşterea preţurilor de consum, a nivelului accizelor acestora.
Astfel, pentru anul 2025 acciza la bere a fost stabilită la un nivel de 4,82 lei/hl/1 grad Plato, iar în
anul 2026, nivelul acesteia va fi de 5,06 lei/hl/1 grad Plato. Pentru acest an, nivelul accizei pentru bere a fost
stabilit la 4,62 lei/hl/1 grad Plato.
Nivelul accizei la berea produsă de producătorii independenți a căror producție anuală nu depășește
200.000 hl, va fi de 2,65 lei/hl/1 grad Plato, în anul 2025, respectiv de 2,78 lei/hl/1 grad Plato în anul 2026.
Actul normativ mai introduce obligația de plată anticipată în cazul antrepozitarilor care s-au
autorizat începând cu 1 ianuarie 2024, în primele 36 de luni de valabilitate a autorizației.
Măsura este necesară în scopul evitării riscurilor de neconformare la obligațiile fiscale ale operatorilor
economici autorizați cu produse accizabile nou înființați, precum și pentru prevenirea eludării prevederilor
legale privind plata accizelor la bugetul de stat și efectuarea unor corelări ca urmare a introducerii noilor
dispoziții.
De asemenea, având în vedere modificările legislative aduse prin Legea nr. 85/2018 și, respectiv
Ordonanța de urgență nr. 37/2024, care vizează condiţiile de constituire şi menţinere a unui nivel minim al
stocurilor de ţiţei şi/sau produse petroliere, în scopul garantării siguranţei în aprovizionare, în cazul situaţiilor
de disfuncţionalitate majoră în aprovizionare, al situaţiilor de urgenţă deosebită sau al situaţiilor de criză
locală, precum și dobândirea calității de entitate centrală de stocare din România de către Administrația
Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Codul fiscal se completează.
Potrivit noii prevederi, locurile aferente rezervei de stat şi rezervei de mobilizare, locurile în care se
constituie și se mențin stocurile de urgență/stocurile specifice, precum şi capacitățile de stocare destinate
entității centrale de stocare sunt asimilate antrepozitelor fiscale de depozitare.




